Cookies 2022: Prídeme vo februári o dáta?
Veď vy sa dosmejete, keď vás prejde smiech. Dosmiali sme sa. Vo februári prídeme o dáta. Reč je o nových cookies, ktoré nám už za pár dní skomplikujú život.
O čo ide? V skratke.
Od 1. februára nadobúda účinnosť zákon o elektronickej komunikácii, ktorý nám, marketérom, web dizajnérom a všetkým dobrým ľuďom, ktorý živia svoj biznis v online svete skriví úsmevy. Reč je o výrazných zmenách v nastavení využitia súborov cookies na webových stránkach. Čo to v praxi znamená?
Doteraz ste mohli svojho návštevníka na webe len oboznámiť s tým, že ho sledujete a tam to končilo. Od 1. februára ale potrebujete jeho aktívny súhlas. V prípade, že nedáte návštevníkovi na výber, čo s vami chce zdieľať môžete za to zaplatiť od 200 EUR až po 10% z vášho obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.
Ako vyzerali cookies doteraz?
Pohľad právnika vs. UX dizajnéra
Jedna vec je pohľad právnika, ktorý sa na problém pozerá optikou inštruktora v autoškole: Plná čiara je ako stena a nič cez ňu neprejde. Pokiaľ ale chceme v online svete ponúkať zákazníkovi to, čo chce a o čo sa aktívne zaujíma, stenu musíme dať preč bez toho, aby sme pri tom klamali do telky.
Na ukážku sme si zobrali príklad od našich bratov Čechov, ktorí tento problém riešia komplexne a z nášho pohľadu veľmi solídne:
- Lišta so súhlasom nesmie návštevníkovi prekážať a už vôbec by nemala byť podmienkou pre vstup na váš web (návštevu).
UX dizajnér Ondřej Ilinčev avšak argumentuje, že ak bude lišta veľmi decentná a „nebude prekážať“, tak na ňu nikto neklikne a my sme bez dát.
- Súhlas nesmieme vymáhať od užívateľa násilne. Zbohom časté vyskakovanie.
Ak sa užívateľ rozhodne akokoľvek, tak mu lištu samozrejme ďalej nepodsúvame, ale pokiaľ sa nerozhodne, je prirodzené, ak sa sa ho na voľbu opýtame znova.
- Ak ponúkame možnosť „Prijať všetko“, musíme nevyhnutne ponúknuť aj možnosť „Odmietnuť všetko“.
Tento bod zamieta O. Ilinčev v celom rozsahu. Automaticky tým zabijeme všetky naše šance na konverzie a prídeme o dáta, pretože až príliš návštevníkovi uľahčujeme akciu, ktorú nechceme, aby vykonal.
- Lištu môžete zavrieť „krížikom“ alebo akýmkoľvek iným jednoduchým spôsobom – aj bez udelenia súhlasu.
Krížik, resp. tlačidlo „Zavrieť“ je rýchla smrť súhlasu, či nesúhlasu. Pre návštevníka je krížik najjednoduchšia cesta k úniku z cookies, s ktorými aj tak nechce strácať čas.
- Ak dávate návštevníkovi na výber z jednotlivých typov cookies, tak jednotlivé skupiny a checkboxy nesmú byť predzaškrtnuté.
Naopak. Technické cookies, alebo tzv. nevyhnutné musia byť aktívne, resp. „zaškrtnuté“ vždy, pretože slúžia na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť. Ďalší typ sú analytické, alebo aj štatistické cookies, ktoré sa používajú výlučne na štatistické účely. Niektoré weby nechávajú automaticky aktívny aj druhý typ cookies. K tomuto názoru sa prikláňa aj O. Ilinčev. Tretie marketingové cookies, ktoré sú kameňom úrazu ponecháva „nezaškrtnuté“.
- Tlačidlo súhlasu by nemalo byť v krikľavých (zdôrazňovacích) farbách
Naopak. Podľa O. Ilinčeva by malo byť výrazné, aby ste nenútili návštevníka premýšľať. Tu ale treba myslieť na to, že rovnako (ne)výrazné tlačidlá môžu prinútiť človeka, aby na ne klikol a prečítal si ich.
Ako by teda po novom mohli vyzerať nové cookies?
Zahraničné ryby sa už medzičasom stihli pripraviť na zmenu ešte v uplynulom roku. V nasledujúcich riadkoch preto prinášame ukážku niekoľkých brandov, ktoré to podľa nás urobili dobre:
Záver
O. Ilinčev zhŕňa svoj UX pohľad na vec slovami: „Pokud je cookies banner neobtěžující, tak se též nikdo neobtěžuje s ním cokoliv dělat a bude ho ignorovat. A pokud lidem zjednodušíme možnost odmítnout všechny cookies, tak to budou dělat.“
Na základe zozbieraných informácií uvádzame niekoľko poznatkov, ktoré sme si z tohto celého odniesli:
- Nechajte svojich návštevníkov, aby si vybrali, čo s vami chcú zdieľať. Nebite ich palicou. Namiesto toho zapojte fantáziu, trochu psychológie a získajte si ich sympatie zrozumiteľným textom.
- Budujte dôveru v zákazníkovi, aby sa aj so svojimi dátami cítil na vašom webe v bezpečí.
- Oboznámte návštevníka s jednotlivými skupinami cookies a umožnite im ľahký ale hlavne zrozumiteľný prístup k informáciám. Žijeme v informačnom veku, bohužiaľ ľudia sú zahltení toľkými informáciami, že odmietajú čítať to, čomu nerozumejú.
- Návštevník je pán svojich dát, ale my sme tu od toho, aby sme mu pomohli zorientovať sa v čoraz zložitejšom toku digitálnych informácií.
Poznámka: Niesme právnici. Sme marketéri a web dizajnéri, ktorí volajú po spravodlivosti. V žiadnom prípade sa za vyššie uvedené veci, podobne ako citovanými kolegovia z brandže neručíme u právnika.
Potrebuješ pomôcť?
Ak chceš implementovať cookies na svoj web a máš ho postavený na platforme WordPress, pomôžeme, poradíme. Kontaktuj nás, alebo si pozri článok, v ktorom hovoríme viac o implementácii modulu a cookies lišty na mieru: Cookies v roku 2022: Aké zmeny nás čakajú od 1. februára?
Odkiaľ sme čerpali:
Ondřej Ilinčev: Cookies 2022 – právník vs. designér
PeckaPodcast: Pečeme vánoční cookies
Zákon o elektronických komunikáciách
Nový zákon o elektronických komunikáciách výrazne zmení cookies lišty na web stránkach